Praktikplats dag 2!

Hejjhejj bloggen!
Nu sitter jag här i fikarummet och klockan är väl 10 eller något. Skriver nu först på papper eftersom
jag inte gärna själv vill fråga efter en dator.
Jag känner lite att det de gör här på denna avdelning inte är så varierat. Kollar man tillbaka på de två praktikerna som jag haft tidigare så fanns det saker att göra hela tiden. Tidigare praktiserade jag på ett café och även ett bageri. Jag tycker om att man får många uppgifter och mycket att göra när man praoar. Här är det mer att man går runt och tittar lite vad de gör, det är så jag uppfattar det iallafall.

Idag var det första gången jag själv skulle åka in till Almedal, jag lyckades iallafall, jag fattar inte hur det gick till men jag lyckades!
Det var ännu kallare idag och ändå hade jag jeans på mig, jag tycker att kylan kom så snabbt i år, man var inte förberedd på det liksom.

Idag fick jag då göra ungefär de saker jag fick göra igår. Anledningen till att jag ville ha denna praktiken var för
att det var ett fotojobb och eftersom jag tycker om att fotografera så tyckte jag att det verkade roligt. Jag får (hoppas jag får mer frihet sen) bara titta på när de fotograferar och kameran är redan helt inställd med ljus och allt. För att ta kort trycker de på enter på tangentbordet och kollar sedan ifall dockan sitter rakt och så.
Det är en erfarenhet att faktiskt förstå hur de gör och jag lär mig hela tiden.
Nä, jag hade nog hellre jobbat på avdelningen där de håller på med efterhandling av bilderna "Grafia". På Grafia redigerar de bilderna och HRM tagit.
Jag sitter då i köket där det finns två långa vita bord där det finns massor med frukt. Köket ligger i mitten, mellan Grafia och HMR.
Jag tror att det skulle kännas bättre ifall jag hade en kompis och praoade med eftersom då hade jag haft någon att vara med och prata med, för just nu känns det inte riktigt att jag känner mig bekväm med att prata med de som jobbar här.

Efter att jag suttit ett tag i köket kom Emma och pratade lite med mig, hon frågade lite saker om vilka uppgifter vi hade fått i skolan och vad jag tycker om praktiken. Emma sa att jag skulle få vara en stund med Eva som jobbar inne på Grafia och att hon skulle visa mig hur man redigerade bilderna i Photoshop.
Innan omredigeringen skulle göras skulle jag få jobba själv med strykning och fixande.
Jag fick två jättesöta barnklänningar från Lindex som jag först fick stryka, sedan puffade jag själv upp dem med silkespapper så fotot ska se levande ut. En klänning la jag upp på en storleksanpassad vit sorts hård kartongplatta, på kartongplattan knäppte man fast prislappen som satt fast i klädesplagget i en klämma i kartongen.

Jag satte kartongen i en sort rullbar hylla som man lägger i "brickor" i, där lägger man alla upplägg som ska fotas. När jag hade gjort så med de båda klänningarna var det dags att fota dem. Man la skivan på fotouppställningen och tryckte på enter. Kameran blixtrade till och gav ifrån sig ett litet klickande ljud. Direkt kom bilden upp på datorn och man kunde kolla vad man kanske skulle ändra.
Man kunde se med hjälp av två röda linjer om plagget var rakt lagt. När klänningarna var bra upplagda och fotade knäppte vi fast prislappen igen med en slags pistolnål som gör sådana plastgrejer som sitter fast i prislappen.
Efter vi vikt ihop kläderna och lagt bilderna i mappar så gick vi till en "utcheckningsdator" där vi checkade ut klänningarna och la dem i boxar som sedan skulle bli hämtade av en ansvarig på Lindex.
Sedan fick jag gå till Eva som jobbar på Grafia, hon visade hur man ändrade så att plattan blev vitare och hur man retuscherade bilden lite. De tio minuterna var jätteintressanta och jag tyckte om Eva som berättade hur man gjorde.
När bilden var klar skickades den till Lindex webbansvarig som kollar igenom bilderna och ser ifall de är bra, sedan kommer de genast upp på webben.

Sen när det var lunch behövde jag inte gå till Coop nära, nejdu idag hade jag matlåda med namn på!
I min matlåda fanns det fläskkotlett klyftpotatis, rödvinssås och champinjonstuvning. Det var faktiskt jättegott att äta i matlåda, har aldrig haft med mig matlåda med riktig lunch i, kände sig lite stor eftersom mina tre syskon alltid har med sig matlåda när de jobbar.

Dagen fortsatte med att jag strök fler kläder. Jag fick idag också hjälpa Emelie att klä på och av dockorna när hon skulle ta kort. När klockan blev 15.48 hade jag gått ner till Almedals hållplats och spårvagnen kom, Lackarebäck, Krokslätts torg, Krokslätts fabriker, Lana... o.s.v. hehe;)
När jag åkt spårvagn till Mölndalsbro gick jag till andra sidan av bron, där skulle Kungsbackatåget komma in. Jag blir lika lättad varje dag jag kommer nerför rulltrappan och det står KUNGSBACKA på skylten.
Jag tänker "Yes, jag klarade det igen". Det är verkligen en erfarenhet att inte bara vara på ett riktigt jobb och se hur de jobbar utan också åka fram och tillbaka själv och klara mig lättare.

"En av klänningarna jag fick fixa själv" (kom ut på webben: onsdag)

Den klänningen har jag fixat helt själv!=)

KUNGSBACKA :D
Vi hörs, pusshej♥

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fin header :D

2009-10-17 @ 11:20:23
URL: http://lifewhitbella.blogg.se/
Postat av: Joseƒine○

Hej gumman.

Jag måste be om ursäkt. Jag lovade att länka dig en vecka i varje inlägg när du gissade rätt på kändisen. (carro Uggla) jag har totalt glömt länken i varje inlägg. Så lovar att lägga dig i varje inlägg i en vecka from nu =) hoppas det är oki...och förlåt!

2009-10-17 @ 12:59:04
URL: http://wiilow.blogg.se/
Postat av: Felicia

lycka till :)<3

2009-10-18 @ 13:35:13
URL: http://felicialinneaamanda.blogg.se/
Postat av: B E L L A ♥

<3

Allt bra med dig? :)

2009-10-18 @ 16:43:20
URL: http://lifewhitbella.blogg.se/
Postat av: Josefine○

Tack..Vad bra :)



Kraam

2009-10-18 @ 20:51:16
URL: http://wiilow.blogg.se/
Postat av: felicia

KOLLA MIN BLOGG SÅ FÅR DU SER NÅTT SOM DU KANSKE KOMMER BLI GLAD ÖVER ;)

minns du tävlingen om mina armband?

2009-10-18 @ 21:12:21
URL: http://felicialinneaamanda.blogg.se/
Postat av: Petra

klänningen var jätte söt :)

2009-10-19 @ 17:40:29
URL: http://petrawartmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0